HET LEVEN EEN GEBRUIKSAANWIJZING

Synopsis

Een vrouw komt de kamer binnen, een dienblad in haar hand. Ze dekt de tafel voor twee. Ze schenkt thee, Ze zit. Ze wacht. Dan komt er een man de kamer binnen. Hij kleedt zich uit, vouwt netjes zijn kleren en stapt in bed. De man en de vrouw kijken even, kort. Er is geen contact. Dan komt er nog iemand binnen. Deze vrouw drinkt uit een glas en leunt tegen de deurpost. Dan komt er een man bij, hij gaat naast de vrouw aan tafel zitten. Ze roeren in hun thee, zwijgend. Dan komt er nog iemand binnen, en nog iemand, en nog iemand totdat de kamer compleet gevuld is. Zeventien personages bevolken de ruimte, ieder in hun eigen leven. We zien versleten huwelijken, pas verliefden, eenzamen en een oude man. Het is alsof de bewoners van een willekeurige straat zich in deze ene kamer verzameld hebben. Ze proberen uit alle macht hun dagelijkse routine te volgen en raken verward als dat niet meer lukt. En dan slaat de chaos toe.

Trailer

Achtergrond

Met Het Leven een Gebruiksaanwijzing (HLEG) toont Ahlbom een mini-samenleving op drift, waarin mensen hun uiterste best doen om uit hun sleur te breken, maar daar maar zelden in slagen. Ahlbom refereert met deze voorstelling aan het bekende boek La Vie mode d’emploi van George Perec uit 1978, waarin Perec nauwkeurig en tot in detail het leven schetst van de bewoners van een Frans appartementencomplex. Ahlbom laat in deze levende, complexe mensencompositie zien hoezeer we aan onze routines gehecht zijn, hoe ze ons verstikken maar ook hoe ze ons houvast en schoonheid bieden. De toeschouwer wordt in de rol van voyeur gezet: wij kijken onbeschaamd naar de levens van deze mensen die zich onbespied wanen.

Ahlbom liet zich inspireren door de acht minuten durende animatiefilm Tango van de Poolse regisseur Zbigniew Rybczynski. Deze liet verschillende personen voor de camera een eenvoudige handeling uitvoeren, plaatste de filmpjes in loops en plakte die bij elkaar in een steeds drukker wordende huiskamer. Met het resultaat won Rybczynski in 1983 een Oscar.
Voor HLEG koos Ahlbom uit een mix van professionals, stagiaires en figuranten, zeventien totaal verschillende persoonlijkheden. Ze staan voor Ahlbom symbool voor de dagelijkse sleur, waar mensen uit angst voor risico’s vaak in blijven vastzitten. Als het te druk wordt in de kamer, kunnen de bewoners niet meer hun dagelijkse gang gaan. Ze botsen tegen elkaar aan, zoenen de verkeerde partner of brengen elkaar aan het lachen. Zo creëert Ahlbom verandering door chaos.

Het Leven een Gebruiksaanwijzing speelde drie weken lang op locatie in Amsterdam-Noord in het theater van Dansmakers aan het IJ.

In de media

Meer recensies
Lees artikelen

Credits

Regie: Jakop Ahlbom
Dramaturgie: Judith Wendel Muziek: Leonard Lucieer/Alamo Race Track Spel: Inez Almeida, Raoul Dumas, Luc van Esch, Karlijn Hamer, Judith Hazeleger, Alfred Heppener, Marje Hirvonen, Sofieke de Kater, Judith de Lange, Gwen Langenberg, Thomas van Ouwerkerk, Jakob Proyer, Lotte Rischen, Rocco Vermijs, Lena Visser, Shane Wezenberg, Bas Zemering Repetitors: Silke Hundertmark, Reinier Schimmel Decor: Remco Gianotten Lichtontwerp en techniek: Yuri Schreuders Kostuums: Nicolien de Jong Technische coördinatie en techniek: Colin Kassies
Zakelijke leiding: Wilma Kuite/Alles voor de Kunsten
Productie: Janneke den Engelsen, Nienke Mur, Mels Kroon
Coördinatie vrijwilligers Maud van Boven
Coördinatie kassa: Rini Feenstra
Publiciteit: Christel Gouweleeuw/Alles voor de Kunsten
Campagnebeeld & grafische vormgeving: Lemz/Pepijn Rooijens
Foto affiche: Vincent van Gurp
Scenefotografie: Sanne Peper
Met dank: Jan Boelo, Esprit, Nikkie en Betsy Palmer

Financieel ondersteund door Fonds Podiumkunsten en de Gemeente Amsterdam

Speellijst

Geen geplande voorstellingen

Première: wo 8 mei 2013
Speelperiode: ma 6 & do 7 try-outs, t/m zo 26 mei 2013, 21.00 uur
Matinees op vr 10, zo 19, zo 26 mei, 15.00 uur
Locatie: Dansmakers aan t IJ, Gedempt Hamerkanaal 203-205, Amsterdam-Noord